In love with Koh Samed... (NL) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van carolinevandiest - WaarBenJij.nu In love with Koh Samed... (NL) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van carolinevandiest - WaarBenJij.nu

In love with Koh Samed... (NL)

Door: Peter

12 Februari 2010 | Thailand, Bangkok

Koh samed kleeft zich inmiddels aardig aan ons vast en vervult ons zoals alleen een waar paradijs dat kan doen. Al moet gezegd dat de glans van het eerste moment snel went en zelfs hier en daar al wat aan kwaliteit afneemt. Het strand blijft prachtig, maar dat ervaren wij dagelijks en een paar duizend anderen, kwaliteit wordt al snel dun als je het met velen moet delen. We hadden bedacht dat een uitstapje per speedboot ons letterlijk wat meer ruimte zou geven. In het gezelschap van een chinees, Zweeds en Frans stel (laatst genoemden moeten gelet op hun vriendelijkheid en spontaniteit wel Nederlandse voorouders gehad hebben) vertrokken wij eind van de ochtend per speedboot vanaf het strand van Sai Kaew voor onze dagtrip. Zo'n toer waarvan er 13 in een dozijn gaan, maar ach, voor 600 baht pp inclusief lunch leek het een aardige ontsnapping aan de hectische uurtjes aan de kust. Terecht kunnen wij stellen dat dit inderdaad zo was. Het snorkelen bood weliswaar niet de diversiteit aan exotische vissen die we in de Rode Zee hebben gezien, maar er was meer dan genoeg om van te genieten onder water. Diverse strandjes werden aangedaan door ons en de 13 andere speedboten die een vergelijkbaar programma afwerkten. Het varen in een speedboot blijft toch altijd iets dat jongetjes fascineert. Het souplesse waarmee het aerodynamisch vormgegeven polyester als een waterjuffertje over de golven danst aangedreven door een 200 pk buitenboordmotor geeft een kick die zich maar met weinig laat vergelijken. Helaas is het ook een aanslag op je gewrichten en is na 10 minuten varen de meeste lol er wel vanaf. Toch pastte dit toertje helemaal bij deze week.

Al met al is Koh Samed een klassiek Thais vakantie-eiland waar het leven zich 7 dagen per week, 24 uur per dag buiten afspeelt. Relatief rustig in vergelijk met het zeer commerciele Pattaya, relatief luxe in vergelijk met de Vogelaarwijken in Bangkok. Aan het eind van de dag kruipen zelfs de strandverkopers gemoedelijk bij elkaar om in het goudgele licht van de ondergaande zon de dag door te nemen en hun zegeningen te tellen. Of Koh Samed bestand is tegen de verlokkingen van het grote geld en het massatoerisme zal de tijd leren. Het festival dat zich hier aanstaande zaterdag zal afspelen Koh Samed in Love (http://www.samedinlove.com) richt zich vooralsnog uitsluitend op de Thaise bezoeker. Gelet echter op de omvang van het spectakel – men is al vier dagen aan het opbouwen en langzaam maar zeker verandert het strand in een festivalterrein – kan het niet lang duren voordat ook deze Valentijns Full Moon Party vermeld wordt in de Planet en dientengevolge overspoeld met jonge Westerlingen op zoek naar het ultieme strandfeest. Of de vriendelijke sfeer van bamboe en visnet overeind zal kunnen blijven in het professioneel partygeweld is twijfelachtig. Allang voor de intrede van Google Maps stond vast dat paradijsjes, eenmaal ondekt, zelden exclusief blijven.

Chillend in de Lima Bar, onze favoriete hang-out, bij 30C is het moeilijk voor te stellen dat de rest van de wereld gefocust is op de openingsceremonie van de Winterspelen vanavond in Vancouver. Waarschijnlijk weet geen van de hier aanwezige Thai hoe een schaats eruit ziet, laat staan een klapschaats.

Witte sneeuw of wit zand, de wereld is een toetsenbord...

• 13 Februari 2010 - 15:34

Ans :

jullie zijn lekker aan het luieren.dat is goed dan ga je uitgerust op reis, maandag? leuke foto's lekker eten. leuke prullenbak. je moet er maar op komen. comfortabele ligstoelen.
    in de lima bar.
    nog even!!!

• 13 Februari 2010 - 16:07

Johan:

Zo te horen in Ko Samed erg leuk. Wij zijn destijds op Koh Phangan geweest. Ook echt een aanrader!

• 14 Februari 2010 - 22:06

Netty:

ziet er buitengewoon lekker uit allemaal ;)x