Goddelijk Griekenland... - Reisverslag uit Ágios Nikólaos, Griekenland van carolinevandiest - WaarBenJij.nu Goddelijk Griekenland... - Reisverslag uit Ágios Nikólaos, Griekenland van carolinevandiest - WaarBenJij.nu

Goddelijk Griekenland...

Door: Peter

21 Mei 2012 | Griekenland, Ágios Nikólaos

Wat is het toch met een eiland dat je direct na aankomst weet dat je op een eiland bent. En nu hoor ik jullie denken: "Omdat je over een brug bent gekomen of overgevaren met een ferry, slome!". Maar die vlieger gaat lang niet altijd op, want ook als je naar Engeland vliegt heb je toch direct na aankomst het eilandgevoel. Terwijl je bij aankomst op de luchthaven van Malaga, pal aan zee gelegen, op het Ibirisch schiereiland, dat gevoel niet hebt. De assosiatie tussen water en het eiland is dus gevoelsmatig minimaal en zelfs de geringste navelstreng met het vaste land geeft je direct het gevoel dat je te allen tijde in de auto kunt springen en rechtsstreeks naar huis kan rijden. Het is dit specifieke eilandgevoel dat ook de Peloponessos ontbeert. Hoewel nagenoeg rondom omgeven door helblauw water, ben je je altijd bewust van die navelstreng in het noord-oosten die deze prachtige streek voor eeuwig aan haar moederland verbindt. Zelfs als je nooit per auto de Peloponessos bent opgereden. Zoals wij.

Het is altijd maar weer de vraag waar je feitelijk terecht komt als je op een koude winteravond in Nederland een vakantie boekt naar een, volgens de website, zonnig gelegen oord. Boeken bij Eliza was here vergroot weliswaar de kans op een unieke bestemming met dito accommodatie, maar is nog steeds geen garantie. Bovendien is het nagenoeg onmogelijk om maanden van tevoren precies dát te boeken waar je op het moment van vertrek zin in hebt. Na ons uitermate geslaagde, en voor herhaling vatbare, maar zeer intensieve weekje New York, hadden wij zin in rust. Orato Villas, gelegen op een heuvel die uitzicht biedt op Agios Nikolaos en de Messiniakos Kolpos (Golf van Messiniakos), is 'just what the doctor ordered'. Het goddelijk uitzicht en de rust die lijkt te dateren van ver voor de oerknal, maken dat deze locatie naadloos aansluit bij onze behoefte.

Zoals de weg naar de hel geplaveid is met goede voornemens, is de weg naar het paradijs ongeplaveid. Hiermee is ook meteen het enige minpuntje aan onze accommodatie prijsgegeven. Als de organisatie van de Camel Trophee ooit verlegen zit om een bestemming die alleen te bereiken is met een onverwoestbaar vehikel, bestuurd door de ultimate driver (bijgestaan door een noeste bijrijder), dan moeten ze Orato Villas volgend jaar in de route opnemen! Eenmaal boven wordt je rijkelijk beloond voor de ruim 6 minuten durende survivaltocht die je moet afleggen om de vier huisjes te bereiken.

Wij hebben de hoogstgelegen villa met de mythische naam 'Thetis'. Op de eerste verdieping bevinden zich de fraai ingerichte badkamer en de slaapkamer, die, dankzij de openslaande balkondeuren, een adembenemend uitzicht biedt op dal, dorp en zee. Even modern als sfeervol ingericht is ook de begane grond: complete keuken en een gezellige huiskamer voorzien van een uitstekend bankstel en openhaard. Ons paleisje kent rondom terrassen, te bereiken via openslaande deuren vanuit de woonkamer en/of keuken. En uiteraard een privé zwembad. Het is hier pas crisis als de drank op is!

De stoffelijkheid die ons als mens kenmerkt, dwingt ons minimaal eenmaal per dag de 'Olympus' af te dalen. Om te voorzien in aardse behoeften heb je de keuze uit een bezoek aan Agios Nikolaos, Stoupa of Kardamyli (in oplopende volgorde van toeristische belangstelling). Behoeft geen toelichting dat onze voorkeur uitgaat naar het meest authentieke dorp van deze drie: het onderaan de berg gelegen Agios. Alleen voor de grote boodschap moet je wel naar Stoupa...

Een van de belangrijkste ingrediënten voor een geslaagde vakantie is het weer. Bij voorkeur geen regen. Maar zelfs dat bleef ons afgelopen vrijdag niet bespaard. Ter compensatie kregen we wel de mooiste, meest complete regenboog die we ooit gezien hebben. De coördinaten van de pot met goud staan opgeslagen in de mobiele telefoon van Caroline. Zaterdag en zondag was er geen reden tot klagen, zaterdag een dagje op en rond het erf, Zeus en Hera genoten maximaal. Zondag plat aan het zandstrand dat even buiten Agios ligt. Caroline waagde zich zelfs in het heldere blauwe, nog wat frisse water, gewapend met snorkel en flippers. De aantrekkingskracht van de villa is zo groot, dat ook ontberingen als het koken van het eigen diner met gemak werden doorstaan.

Na neerslag en zon ontbrak alleen nog de wind. Dat werd vandaag meer dan goed gemaakt. Een storm die Hephaistos het werk onmogelijk zou hebben gemaakt, raasde over de bergtoppen het dal in. In de veronderstelling dat niets in onze omgeving bestand zou zijn tegen zoveel natuurgeweld, keken wij schichtig om ons heen. Het autoritje naar Aeropoli maakte echter duidelijk waarom klassieke, Griekse bouwwerken tot op de dag van vandaag te bewonderen zijn. In Nederland is het geringste briesje of een minimale temperatuurschommeling al voldoende om het land te ontregelen, maar die Grieken kijken niet op of om bij windkracht 9. Dus geen enkele reden tot ongerustheid, die gebouwen staan er al zo lang, die blijven echt wel staan. De temperatuur is overigens goed: zo rond de 25 graden.

Als morgen de wind weer gaat liggen, doen wij dat ook!

• 21 Mei 2012 - 17:49

Babette:

Gelukkig is het weer ook afwisselend!!
    Net als de omgeving.....geniet van alles!

• 21 Mei 2012 - 17:49

Corine:

Klinkt goed allemaall! Nog 4 daagjes en dan gaan wij het Schotse eilandgevoel ervaren! Geniet van jullie villa, het lekkere griekse eten en de rust!!

• 21 Mei 2012 - 19:05

Ineke:

Ik zit nu te snakken naar foto's van dit paradijsje!!

• 21 Mei 2012 - 21:20

Monique :

Welk een eloquent verslag! Zeer onderhoudend, klasse! Wish I was there!

• 22 Mei 2012 - 14:37

Ed, Daan En Iris:

Genietend van onze eerste officiële zomerdag, leest dit verslag weer eens heerlijk weg. We zijn natuurlijk benieuwd of de wind is gaan liggen ...

• 22 Mei 2012 - 20:48

Ans:

Leuk verslag.
    en.. is de wind nog gaan liggen?
    Jullie ,volgens plan, ernaast natuurlijk.
    ik hoop zo.