Maatwerk uit Hoi An (deel 2) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van carolinevandiest - WaarBenJij.nu Maatwerk uit Hoi An (deel 2) - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van carolinevandiest - WaarBenJij.nu

Maatwerk uit Hoi An (deel 2)

Door: Peter

13 Februari 2009 | Vietnam, Hoi An

Na enig zoeken vonden we een thuis in het An Hoi hotel (zie http://anhoihotel.com.vn/en/index.php) net buiten de oude wijk van Hoi An. Na het inchecken direct op verkenningstocht. Hoi An staat bekend om zijn kleermakers. Nou, daar is niets aan gelogen. Er zijn hier meer kleermakers dan dat er lantaarnpalen op de A9 staan.
Eerste dag zijn we echter ongeschonden door gekomen, behalve wat appels op de lokale markt heeft men niets aan ons kunnen slijten!
In de avond met Rachel & Wayne afgesproken om de volgende dag (Woensdag 11 feb)dan eindelijk naar het strand te gaan. 's Ochtends vroeg op de fiets naar het strand. Nou ja fiets... Vietnamezen komen er weliswaar op vooruit,maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook geschikt zijn voor Nederlanders van 1.95m en 105 kilo (Nederlanders van 1.70m kunnen er beter mee uit de voeten). Bij iedere pedaalslag klotsten de knieen van Peet in zijn oksels. Na ruim 15 minuten worstelen werd het prachtige witte tropische met palmbomen omzoomde strand van Hoi An bereikt. Een plekkie gezocht onder een parasol en direct het ruime sop gekozen. aan het eind van de dag wordt je pijnlijk herinnerd aan les 1 voor de backpacker: krijg nooit verbrande schouders (Caroline was de enige die goed genoeg had gesmeerd...).

Die avond met zijn tweeen Hoi An in en al vrij snel gezwicht voor 1 van de vele kleermakers. Caroline gaf uiteindelijk opdracht tot hetmaken van twee prachtige rokjes, Peter liet zich zelfs een volledig nieuw kostuum aanmeten. De volgende dag om vier uur konden we onze aanwinsten ophalen.

Na het luieren van de dag ervoor ging donderdag de wekker om 5.15 uur. Per brommer zouden we het 55km verderop gelegen My Son bezoeken. Na wat korte rij-instructies van Wayne scheurde Caroline met Peter achterop als een ervaren coureur het dorp uit. Het eeuwenoude tempelcomplex My Son hadden we door het vroege tijdstip bijna geheel voor onszelf. Een indrukwekkend historische verzameling tempels en beelden van zo'n 2000 jaar oud. Niet onvermeld mag blijven dat onze gids een vlooienbak (hondje) was, dat ons op uiterst soepele wijze langs alle bezienswaardigheden loodste. Net toen alle touringcars aankwamen, waren wij al klaar voor vertrek.

Wederom kroop Peter achterop bij Caroline en net als op de heenweg was de aanblik van het 'corpus enormus' achter het frele postuur van de bestuurder een bezienswaardigheid voor de lokale bevolking.

In de middag op naar dekleermaker. Het pak zat bijna als gegoten,de rokjes idem dito. Ze hadden nog slechts een uurtje nodig voor de laatste aanpassingen. Voor het totaal bedrag van 128 US dollar zijn wij nu een kostuum en 2 rokjes rijker.

Vandaag stond in het teken van het lange wachten. OVer ongeveer een uur gaat onze bus naar Quy Ngonh. Samen met onze engelse vrienden verwachten we daar rond 2 uur vannacht aan te komen. Verdere plannen hebben we nog niet echt gemaakt.

Vietnam openbaart zich steeds meer aan ons net als de grillige trekken van de bevolking. Wie wat langer de tijd neemt en moeite om met ze te praten,merkt al snel dat de wonden nog vers zijn in dit door oorlogen geteisterd land.

groetjes vanaf ons toetsenbord,
Caroline en Peter

• 13 Februari 2009 - 12:28

Shon:

levend theatre.

• 14 Februari 2009 - 10:11

Corine:

Dat is leuk shoppen zo:-)
    Hebben ze daar geen fietsfabriek? Misschien kan je er 1 beginnen, zoiets als gourmetsets verhuren in Tunesie;-) Ik vind het knap dat jullie nog steeds de tijd vinden om stukjes te schrijven, maar vind het wel erg leuk!
    Kreeg helemaal zin in vakantie dus heb donderdag mn tickets naar Nieuw Zeeland geboekt. We gaan via Kuala Lumpur, blijven daar 2 dagen, dan 4 wk Nieuw Zeeland, vervolgens naar Sydney waar we 2 nachten blijven om daarna via Kuala Lumpur naar Langkawi te vliegen en daar de laatste 5 dagen aan het strand te liggen! Ik heb er zin in! Jullie heel veel plezier nog, geniet! Groetjes

• 14 Februari 2009 - 12:58

Monique:

ik zie het voor me, jullie op een brommer! ben benieuwd naar jullie maatwerk!
    kus, Monique

• 15 Februari 2009 - 10:06

Karin:

Geweldig om te jullie verhalen te lezen, blijf zo doorgaan. Op mijn werk print ik de verhalen uit en stuur ze op naar Jopie zodat ook zij kan genieten van jullie avontuur. xxjes

• 15 Februari 2009 - 14:06

Netty:

haha, levend theater, wat je zegt Shon. Maar jullie hadden allebei goed uitzicht, voor de een nog meer/beter dan de ander...;) Genietze verder!

• 16 Februari 2009 - 20:12

Ans:

hallo reizigers na een week langlaufen en een week zonder internet en telefoon kan ik eindelijk weer eens reageren op jullie leuke reisverslagen.goedzo Caro een 10 voor het invetten!Hebben jullie de nieuwe kleren al gedragen?of is het niethandig op een brommer.Maar 's avonds kan het wel.Dat jullie nu metz'n vieren reizen is wel heel leuk.heb je wat meer te praten en te lachen.donderdag ga ik naar Valencia. Daar is het nog geen zomer.Maar misschien slaat het weer wel om,volgende week. Ik neem in ieder geval wel een smeerseltje mee je weet maar nooit. De zon kan zomaar te voorschijn komen!Nog even over de tel. die doet nog niets morgen om 12.30 zou ie het weer moeten doen! daar is 24 uur mee gemoeid! Nog veel mooie dagen Liefs