Ying & Yang (Dong Hoi - Hue) - Reisverslag uit Hué, Vietnam van carolinevandiest - WaarBenJij.nu Ying & Yang (Dong Hoi - Hue) - Reisverslag uit Hué, Vietnam van carolinevandiest - WaarBenJij.nu

Ying & Yang (Dong Hoi - Hue)

Door: Peter

07 Februari 2009 | Vietnam, Hué

Voorafgaand aan onderstaand verslag willen we iedereen bedanken die zo leuk met ons meeleeft. We lezen jullie reacties met veel plezier, dus blijf ze sturen!

Je hoeft geen kenner van de Aziatische cultuur te zijn om het begrip Ying en Yang te kunnen plaatsen, Aziaten zijn zich in alles bewust van dit goed en kwaad. Zijn er van overtuigd dat alles uiteindelijk in balans is, een beetje Ying in je leven en een beetje Yang. Wij hadden ons portie Ying of Yang want ook wij weten nog steeds niet wat voor voorspoed of tegenslag staat, wel gehad. En daarmee bedoelen we de positieve dingen zoals jullie die hebben kunnen lezen. De tegenslag zat dus in de afgelopen twee dagen met een hoogtepunt op zaterdag 8 februari.

Na ons laatste verslag uit het rommelige internetcafe in Hanoi, zijn we op advies van de LP bij Ladybird gaan eten. Een restaurant dat zo trots is op hun vermelding dat het duidelijk leesbaar op de pui staat. Eerlijk is eerlijk, dit keer had de LP gelijk, het eten was prima. Het had best wat langer kunnen duren, want al met al zaten we om half negen al bij ons hotel te wachten tot de taxi ons naar het station zou brengen voor de nachtelijke reis per trein naar Dong Hoi. Alles verliep volgens plan en reeds om half elf doken wij onze kooi in wagon nr 8 in. Caroline ruimte over, Peter paste precies. Of we de fluit die het vertrek aankondigde gehoord hebben, weten we niet meer, want eenmaal neergevleid sloten onze luiken zich snel. Slapen in de trein brengt je een beetje terug naar de moederschoot. Het geruststellende geschommel brengt je onwillekeurig terug naar je tijd als foetus. Al hadden we op sommige momenten het gevoel dat moeder achterop een brommer gezeten rijdend over kinderhoofdjes probeerde de vrucht voortijdig af te drijven. Desalniettemin: reizen met de trein is helemaal Ying! Om acht uur kwamen we aan in Dong Hoi. Volgens de zoveel geprezen LP the place to be als je even weg wilde van alle drukte. Zelden heeft de LP zo gelijk gehad. In Dong Hoi, dat alleen in historisch perspectief interessant is omdat het de laatste echte stad voor de grens met voormalig zuid-Vietnam is, valt namelijk geen reet te beleven! Het enig vertier dat we na lang zoeken vonden was de lokale markt, die vergezeld werd van de lokale stank... Dong Hoi is letterlijk een shit-hole. Ons voornemen om vanuit Dong Hoi de DMZ te verkennen (Demilitarized Zone) stierf in schoonheid bij gebrek aan een engels sprekende gids. Wegwezen dus was het devies. Maar hoe...

Zaterdag 8 februari begon nietsvermoedend met wederom een bezoek aan de lokale markt. Drie stokbroodjes, een rettich een pond appels rijker en 90 eurocent armer verlieten we het epicentrum en keerden terug voor ontbijt in ons hotel. Als echte backpackers besloten we te lopen naar het 3km verderop gelegen busstation. Een zegetocht, dachten we. Weg uit Dong Hoi! Maar hier kwam Yang om de hoek kijken. Wegkomen uit Dong Hoi is namelijk nog erger dan op advies van de LP aankomen in Dong Hoi. Voor ons gevoel moesten we met alle personeelsleden van het busstation, inclusief een aantal mannetjes die dachten dat ze er ook bij hoorden, de strijd aan om allereerst een kaartje naar Dong Ha te bemachtigen en vervolgens uit te vinden wie ons daar dan heen wilde brengen. Na veel handen en voeten en uiteindelijk middelvingers en gvd's hebben we de hoop opgegeven en genoegen genomen met een kaartje naar Hue. Een stad 80 km voorbij het oorspronkelijke doel. Het Vietnamese buskaartje is in geen enkel opzicht te vergelijken met onze strippenkaart, tenzij er hier aparte strippenkaarten voor bagage zijn. Want eenmaal gezeten in het vehikel dat ons zuidelijker zou brengen, bleek dat we minstens net zoveel geld voor de bagage moesten bij betalen. Na al het gezeik eerder die ochtend bereikten wij ons kookpunt. Het busstation van Dong Hoi zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor een fractie van het aanvankelijk geeiste bedrag mochten onze bezittingen toch mee. Het busje bood welgeteld aan 21 man officieel zitplaats. De directeur van de bus was er echter heilig van overtuigd dat er meer dan 30 personen gelijktijdig in konden. Gedurende de hele rit van 4 uur heeft hij zijn gelijk aan ons bewezen. 'Hue is een leuke stad, maar net iets te ver weg' (wrample van Drs P, de Dodenrit)

Eenmaal gezeten achter een goed bord eten met een koud glas bier zijn we gelukkig weer in staat de dag te relativeren. Het gevecht om de Yankee-dollar wordt nu eenmaal over onze rug uitgevochten. Na meer dan 30 jaar oorlog wil je ook wel eens wat verdienen! Toch hopen wij dat Ying en Yang hiermee voor ons voorlopig weer even helemaal in balans zijn.

Morgenochtend wederom vroeg op (maar na 15 uur slapen in Dong Hoi moet dat wel lukken) want om half 7 vertrekt de bus naar de DMZ, een 12 uur durend uitstapje waar we jullie in een volgend verslag uitgebreid over informeren.

Groetjes en nooit meer schelden op een buschauffeur!

• 07 Februari 2009 - 12:34

Liesje:

Hallo globetrotters,
    Ook al was het even niet het paradijs waar jullie waren.....toch leuke verhalen om te vertellen aan de achterblijvers.
    Die treinreis lijkt me ook wel een hele bijzondere ervaring. Op naar een nieuwe belevenis in jullie supertrip !!
    Vakantiegroetjes van Liesje en Mark (manlief gaat deze maand voor 11 dagen naar Australie....:-(

• 07 Februari 2009 - 13:26

Corine:

Heb nog niet eerder gereageerd, eerlijk gezegd niet aan gedacht maar heb tot nu toe wel alles gelezen! Leuk, en leest weer erg lekker weg, toch overwegen columns te gaan schrijven van der Aart..maar ja waar haal je de tijd vandaan..
    Geniet de komende weken! En als ik jullie was zou ik straks ook nog ff een paar dagen helemaal niks doen !!

• 07 Februari 2009 - 15:09

Kees & Inge:

Leuk om wat van jullie te lezen. Wij zijn gisteren terug gekomen uit Lombok en in het vliegtuig bleek dat we niet meer met z`n 2en waren maar dat ik (Kees) een ongenode gast in de vorm van een niet geheel goed schoon gemaakte garnaal in mijn darmen mee droeg. Dus ik heb m`n portie Yang wel gehad. Zo`n ritje van bijna 14 uur in een vliegtuig wordt dan wel erg lang. Ik heb Boeing gemaild of meer toiletten of stoelen eruit want 300 man met 6 toiletten terwijl jij staat te kreperen van de kramp is niet leuk. Veel plezier met wat er nog gaat komen.

• 07 Februari 2009 - 20:51

Karin:

Ik heb altijd al een hekel aan het openbaar vervoer gehad en dit soort info maakt het alleen maar erger. Gelukkig hebben ze daar ook bier want dat maakt toch wel weer veel goed, proost.

• 08 Februari 2009 - 09:20

Amy:

Schelden op een buschauffeur doen wij niet meer hoor, sinds Harmen buschaffeur is ofschoon als hij thuis is .......

Stuur jullie ff een apart mailtje over Herman. liefs en veel ying toegewenst!

• 08 Februari 2009 - 10:13

Ans :

Hallo Caro en Peter moeilijk daar met die vietnameesjes gelukkig dat jullie handen en voeten hebben om je wensen kenbaar te maken!wat ook niet eens altijd lukt,begrijp ik uit het verhaal over ying en yang. (zijn jullie er al uit ,wat goed en wat niet?)een heel avontuur in een land waar de taal zo anders is.jammer dat jullie je eigenlijke bestemmig 80 km voorbij bent geschoten. gemiste kans want jullie gaan vast niet meer 80 km terug.Ik ben weer terug van het langlaufen alles goed gegaan alleen verkouden. nou genieten jullie maar van de reis liefs

• 08 Februari 2009 - 16:49

Netty: