Hong King Kong - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van carolinevandiest - WaarBenJij.nu Hong King Kong - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van carolinevandiest - WaarBenJij.nu

Hong King Kong

Door: Peter/Caroline

29 Januari 2009 | Hong Kong, Kowloon

Vrienden en vriendinnen,

Hong Kong is reusachtig. Ook niet zo gek als je naam is afgeleid van een reuzen gorilla. In alle opzichten! In Hongkong gaat alles de lucht in... zowel de gebouwen als de stank. Dat eerste, daar leggen we ons wel bij neer, maar dat tweede is soms vrij irritant. Hoewel hotels en winkelcentra hun best doen het penetrant aroma te bestrijden, is het gekozen middel vaak erger dan de kwaal. Of ligt het aan ons en moeten we gewoon nog wennen aan de nieuwe omgeving?

Hoewel de Oost ons niet vreemd is, blijkt het bij aankomst altijd weer een compleet andere wereld dan we herinnerden. De reis erheen ging overigens als een mes door de boter. Het persoonlijk entertainmentsysteem aan boord zorgde ervoor dat we met vierkante ogen maar redelijk relaxed 11 uur later op Hong Kong airport landden. Ook de extra ruimte die we hadden (3 stoelen voor 2 personen) droeg daar zeker aan bij. Na aankomst "like mexican water running through a first-time tourist" door de douane. Razend snel en ondergronds met de airport-express naar Kowloon.

Het Kowloon Hotel kent een entree uit de jaren '70 en een kamer uit Lilliput. Peter moet op de gang gaan staan om de afstandsbediening tussen zijn buik en de tv in te krijgen (en het corpus enormus is daar uiteraard niet de oorzaak van!). Maar toch: het is thuis voor vier nachten.

Alle energie die nog in ons zat hebben we erin ruim drie uur wandelen door Kowloon uit geperst. We waren overigens niet de enigen die aan het wandelen waren. Wij kunnen u verzekeren dat van de 1,1 miljard chinezen er 1 miljard in Hongkong woont en de andere miljoen genieten van rust en ruimte in wat er verder rest van China. Hong Kong is reusachtig druk. Wellicht dat de eerste dag van het Jaar van de Os, een vrije dag, daar een belangrijke rol in speelt. Voordeel echter is dat we daardoor nog iets van de autentieke feestelijkheden meekregen. Zoals een drakendans, waarbij overigens duidelijk zichtbaar was dat er kleine chinese mannetjes schuilgingen onder het doek, uitbundige versiering en veel feestelijke verlichting. Om 14.00 uur was ons batterijtje leeg en van de naar schatting 384.987 electronicazaken in Hong Kong was er niet een die ons van nieuwe energie kon voorzien. Alleen het bed met daaromheen vier muren bracht uitkomst.

Rond de klok van zes weer bij onze positieven (nou ja...) en hup de wijde wereld in. Eerst naar de lichtshow van de skyline van Hong Kong Island. Hoewel show wellicht een wat al te krachtige benaming is voor drie chinesen die vanaf een hoge toren met een laserpen op de wolken schrijven! De sfeer wordt dan ook met name opgeroepen door de meute die zich al flitsend om je heen verdringt en de imposante skyline.
Na de show Peking duck gegeten in een overvolle tent. Goed, maar niet goedkoop. De avond afgesloten met een bezoek aan de nightmarket op Temple street. (Alweer) moe maar voldaan bracht de taxi ons terug naar ons kabouterhuisje.

Vandaag, donderdag 29 jan, bij een temperatuur van rond de 20 graden, brengen we een bezoek aan Hong Kong Island. Als eerste gaan we naar het hoogste punt (Victoria Peak) om daarna al zwalkend te eindigen in de wijk Wan Chai. Het wordt een reusachtig mooie dag!

Vrienden en vriendinnen, eens te meer blijkt dat de wereld niet groter is dan een toetsenbord.

groetjes, Caroline en Peter

• 29 Januari 2009 - 05:52

Babette:

Het is alsof ik vanaf je schouder mee kijk! Alleen niet zwalkend de weg kwijt raken!
    Ach zo'n kabouterhuisje heeft ook wel wat....

• 29 Januari 2009 - 07:49

Janneke:

wow, dat is al een hele vakantie in een dag!
    Wat een andere wereld.
    Wat een mazzel dat jullie daar net met nieuwjaar belanden.

groet uit een redelijk zonnig Amsterdam

• 29 Januari 2009 - 08:43

Monique:

Lekker, Peking Duck!
    fijn dat de reis zo goed ging. lees vanavond het verslag nog eens aandachtig, nu zit ik te werken in purmerend. gek idee he!

• 29 Januari 2009 - 17:12

Karin:

4 dagen in een knus slaapkamertje, heerlijk ! mooi verhaal en wat dat nieuwjaar betreft, hebben ze daar ook olliebollen bij ?

• 29 Januari 2009 - 18:02

Liesje:

Seng Dan Fai Lok !!! Jeetje, dit jaar moet voor jullie nu wel heeeeeel erg gelukkig worden. Heerlijk dat jullie nu met beide benen op chinese bodem staan. Een totaal andere wereld zo te lezen en dan is dit nog maar het begin van jullie reis. Geniet van deze wereldstad en al het moois om jullie heen. Ik wacht in spanning de eerste foto's af.
    Dikke knuf en heel veel reisplezier,
    Liesje en Mark

• 29 Januari 2009 - 19:16

Ans:

Dat klinkt allemaal heel geweldig.de ruimte die jullie in de lucht hadden moet helaas op de grond weer ingeleverd worden maar wel knus toch? morgen mijn koffer pakken.dan gaat mijn vakantie ook beginnen.
    De kachel in je keuken stond laag!nou genieten maar bij die chineesjes xxx

• 30 Januari 2009 - 14:34

Ellen Slieker:

Je moet er een keer geweest zijn, het is een belevenis. Inderdaad heel druk en veel lekker eten. Geniet ervan.
    Groetjes Ellen Slieker

• 30 Januari 2009 - 20:53